Stupor Mundi (Quined Games/HOTGames) – Ontwerper: Nestore Mangone – Illustraties: Maciej Janik – Spelers: 1 – 4 – Speeltijd: 90 – 150 minuten – Leeftijd: 12+ – Nederlands: ja – Verkrijgbaar: Klik hier

Doel: In Stupor Mundi moet je als lokaal heerser zorgen dat je kasteel beter of juist slechter is dan keizer Frederik II. Dankzij bondgenoten kan je daardoor punten scoren. 

Mechanismen: Deckbuilding, Actie-selectie

Werkwijze: In Stupor Mundi hebben alle spelers een eigen kasteel in aanbouw, net als de neutrale speler, keizer Frederik II. 

Centraal in het spel zit een mechanisme die draait om het spelen van kaarten. Die kunnen op twee manieren ingezet kunnen worden. De voorkant levert vaak grondstoffen op. 

Maar de kaarten kunnen ook ondersteboven ingezet worden, zodat ze gekoppeld kunnen worden aan een actie. Dat kan handel opleveren, je kan bouwen aan je kasteel of je kan nieuwe kaarten aanschaffen. Ook kan je bepaalde technologieën ontwikkelen of bondgenoten binnenhalen. 

Met alle grondstoffen die je verzamelt kan je aan je eigen kasteel gaan werken. Je kan torens bouwen, muren en de centrale burcht. Vergelijkbaar als met Terra Mystica geeft elk gebouw dat je plaatst op je bord nieuwe mogelijkheden. Zo levert een muur een plekje op je persoonlijk bord op om grondstoffen op te slaan. Een toren die je neerzet, geeft ruimte voor bondgenoten. 

Het speciale aan dit spel zit in de bondgenotenkeuze. Elke bondgenoot geeft een scoremogelijkheid op, waarbij jouw puntenaantal in de meeste gevallen wordt vergeleken met de situatie van Frederik II, de neutrale speler. Dan moet je bijvoorbeeld meer of minder kasteeldelen hebben dan Frederik, meer of minder grondstoffen hebben dan de neutrale speler. 

In het spel heb je op meerdere momenten (vaak bij de bouw van een kasteeldeel) om een decreet af te kondigen. Dat geeft je de mogelijkheid om te spelen met de situatie van Frederik. Dan kan je hem een kasteeldeel erbij geven of juist één weghalen. 

Zodra iemand zijn kasteel af heeft of de decreten kunnen niet meer aangevuld worden, zit het spel erop. 

Dit artikel gaat verder onder deze advertentie

Componenten: De componenten zijn prima, zoals je van de uitgevers HOT Games en Quined mag verwachten. De onderdelen van het kasteel zijn lekker groot en daardoor ziet het er heel aardig uit op de tafel. 

De steen-blokjes en graan-blokjes zijn old-school blokjes, wat je tegenwoordig niet zo vaak meer ziet. Dat maakt voor het spel overigens niet zoveel uit. 

Interactie: De interactie zit m vooral in de verschillende bondgenoten die de spelers hebben. Terwijl de ene speler probeert punten te scoren door meer torens te bouwen dan Frederik, probeert een ander bij elke mogelijkheid dat verschil weer ongedaan te maken. 

Verder zijn er sommige ‘ik pak iets voor je neus weg’-momenten rondom kaarten, technologiën en eindbonussen. 

Dit artikel gaat verder onder deze advertentie:

Oordeel: Stupor Mundi is de opvolger van Carnegie in de Master Print serie. Dat spel won behoorlijk wat prijzen en ook voor deze titel waren de verwachtingen hoog gespannen. 

Thematisch is Stupor Mundi bijzonder droog. Over het algemeen spreekt een keizer van het Heilige Roomse Rijk in de twaalfde eeuw niet heel erg tot de verbeelding. De titel ‘Stupor Mundi’, wat latijn is voor ‘verbazing van de wereld’ helpt daarbij ook niet heel erg. 

Op tafel ziet het spel er aanvankelijk vrij ingewikkeld uit, maar gezien de doelgroep (Stupor Mundi is een expert-spel) maakt dat niet heel veel uit. Naast een groot centraal bord, is er ook nog een handelsbord en hebben alle andere spelers ook nog een spelersbord én een kasteelbord. Een hoop bordjes dus. 

Maar wat vooral opvalt is dat in de basis Stupor Mundi een spel is dat heel simpel wegspeelt. Varen met je schip, kaartje neerleggen en een actie uitvoeren. Zeker als het een simpele actie is, is je beurt in een paar seconden voorbij en dat is ook prettig voor de andere spelers. 

Het spel biedt behoorlijk wat uitdagingen en meerdere tactische paden naar de eindoverwinning. 

Een probleem is wel, en dat speelt vooral bij een lager speleraantal, dat een deel van de charme van het spel wordt gecreëerd door spelers die tegengestelde bondgenoten binnenhalen. Als de ene speler juist moet zorgen dat het kasteel van Frederik zo ver mogelijk af moet zijn en de andere speler juist het tegenovergestelde moet bewerkstelligen, dan krijg je een bijzonder boeiend touw-trek-spel, waarin Stupor Mundi echt weet te vlammen.

Door Dave

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *