Pompeii (Bad Rule Games) – Ontwerper: Michiel Siebelt – Illustraties: Frederick van de Bunt – Spelers: 2 – 4 – Speeltijd: 60 – 120 minuten – Leeftijd: 12+ – Nederlands: ja – Verkrijgbaar: Klik hier
Het spel Pompeii van Bad Rule Games staat sinds deze week op Kickstarter. Het spel is van de Nederlandse maker Michiel Siebelt, met illustraties van Frederick van de Bunt.
Speloptafel sprak uitgebreid met Bad Rule Games op de Spellenparade in Tilburg. Dat gesprek is terug te luisteren in aflevering 69 van de Speloptafel-podcast.
“In het spel begin je als een soort boerenfamilie”, zegt Caroline ten Hout van Bad Rule Games. “Met je drie werkers start je met het verzamelen van basisgrondstoffen zoals hout, vis en graan. Daarmee kan je ook gebouwen bouwen, waarmee je grondstoffen kan omzetten in producten.”
Daarmee is Pompeii een spel waarmee je werkers plaatst en probeert een motortje op poten te zetten. “Maar, dan komt de twist”, gaat Caroline verder. “Halverwege het spel, als de stad wat groter is, dan wordt het tijd om het Forum te bouwen. En dan wordt de vulkaan Vesuvius wakker.”



En de vulkaan, die ook ligt naast de ruïnes van het echte Pompeii gaat dan een grote rol spelen. “Na elke ronde dat de werkers zijn ingezet moet je als groep één productpunt per werker die je hebt offeren. Doe je dat niet, dan wordt een vulkaankaart gedraaid. En dat kan milde gevolgen hebben of totale vernietiging door de Vesuvius.”
Eerder bracht Bad Rule Games al spellen uit als Race Pace, Andromeda Escape en Sunbed Rush. En waar andere beginnende uitgevers zich vooral richten op de kleinere spellen, is dat bij Bad Rule Games niet het geval. “We houden zelf ook wel een beetje van de worker placement spellen”, glimlacht Caroline. “En dat is dus de reden dat we voor dit spel gaan. We willen voor de volle honderd procent achter het spel kunnen staan, zodat we er met enthousiasme erover kunnen vertellen.”
