King of Tokyo Duel (White Goblin Games) – Ontwerper: Richard Garfield – Illustraties: Quentini Regnes – Spelers: 2 – Speeltijd: 20 minuten – Leeftijd: 8+ –Nederlands: ja – Verkrijgbaar: Klik hier

Er was eens… een rustige dag in Tokyo. De sushi lag netjes op de band, toeristen namen foto’s van een reuzenrobot, en niemand vermoedde iets vreemds. Tot er ineens twee kolossale monsters midden op een kruispunt verschenen — klaar om elkaar in de pan te hakken met vuisten, vuurballen en… dobbelstenen?

King of Tokyo Duel kwam uitgebreid ter sprake in aflevering 69 van de Speloptafel-podcast. Die vind je hier.

Welkom bij King of Tokyo Duel, de versie van het populaire monstersmijtspel die speciaal ontworpen is voor twee spelers. Want laten we eerlijk zijn: niet altijd heb je vier vrienden bij de hand om een stad te slopen. Soms wil je gewoon met z’n tweeën de boel kort en klein gooien — en het liefst met een kaiju die laserogen heeft en een attitude waar Godzilla nog een puntje aan kan zuigen.

Doel: Vernietig je tegenstander of stap in de spotlights als meest gevreesde monster van Tokyo.

Mechanismen: Dobbelstenen, verschillende speler krachten, touwtrekken

Werkwijze: King of Tokyo Duel, is de 2 speler variant van het gelijknamige King of Tokyo. In deze variant nemen de spelers het één op één tegen elkaar op om de heerser van Tokyo te worden en hiervoor wordt een epische strijd uitgevochten.

In het midden van de tafel ligt een langwerpig bord tussen de spelers in met daarop 2 sporen afgebeeld. één spoor vertegenwoordigd het roemspoor, het andere vertegenwoordigd het vernietigingsspoor. Op beide sporen bevindt zich aan halverwege het middelpunt en het eindpunt aan beide kanten een spotlight. Deze spotlights zijn belangrijk voor 1 van de 3 wincondities. Op beiden sporen wordt een marker in het midden geplaatst.

Elke speler kiest vervolgens een monster waar zij het spel mee willen spelen en hiervoor kunnen de spelers kiezen uit 6 verschillende monster, in 3 verschillende moeilijkheidsgraden. Elk monsters heeft een x aantal levenspunten en een unieke kracht.

King of Tokyo maakt gebruik van dobbelstenen. Een speler rolt in zijn beurt zes dobbelstenen en net zoals met Yahtzee mag er in totaal drie keer worden gegooid, waarin een speler tussen de worpen in dobbelstenen apart mag houden. Heeft een speler drie keer gedobbeld, of is hij/zij tevreden met het resultaat dan wordt het resultaat van de dobbelstenen afgehandeld.

Op een dobbelsteen staan zes symbolen afgebeeld. Sommigen halen levenspunten bij de ander weg, terwijl anderen weer energieblokjes opleveren om kaarten mee aan te schaffen of schade ongedaan maakt. Al deze verschillende acties zorgen ervoor dat er voortdurend van alles gebeurt aan tafel. Het verplaatsen van de roem- en vernietigingsmarkers voelt als een spannend touwtrekgevecht tussen de spelers.

De kaarten die tijdens een beurt gekocht kunnen worden, bevatten krachtige effecten waarmee je je tegenstander flink kunt dwarsbomen. Bovendien laten sommige kaarten spelers fiches op het spoor plaatsen, wat weer extra effecten op die sporen kan activeren.

Na elkaar flink om de oren te hebben geslagen en een episch touwtrekgevecht te hebben gevoerd kan een speler het spel op drie verschillende manieren winnen: door het aantal levenspunten van de tegenstander op 0 te krijgen, het eindpunt van een van de sporen te bereiken of een ‘dubbele spotlight-overwinning’. Daarbij staan zowel de roemmarker als de vernietigingsmarker van de speler aan zijn of haar kant van het spoor.

Dit artikel gaat verder onder deze advertentie:

Componenten: King of Tokyo Duel maakt meteen een goede indruk met zijn verzorgde uiterlijk. Het kleurrijke artwork op de kaarten en het bord zorgt voor een leuke, thematische sfeer. Een grappig en origineel detail is de mogelijkheid om stickers op de zijkant van de doos te plakken zodra een speler een doel behaalt. Het spel voelt daardoor ook persoonlijk aan. Alles bij elkaar is de vormgeving degelijk en aantrekkelijk uitgevoerd.

Interactie: De interactie tussen de spelers is goed aanwezig. Je moet continu reageren op wat je tegenstander doet en elke keer je strategie aanpassen.

Oordeel: Ik vind dat ze erin geslaagd zijn om een sterke tweespelervariant te maken van een spel dat oorspronkelijk vooral tot zijn recht komt in grotere groepen. Hoewel bij het originele King of Tokyo wordt aangegeven dat het vanaf twee spelers te spelen is, vind ik persoonlijk dat het pas echt tot leven komt met vier of meer spelers. King of Tokyo Duel weet datzelfde gevoel verrassend goed over te brengen, met slechts twee spelers.

Wat ik echter minder geslaagd vond, is de onbalans tussen de verschillende monsters. Sommige krachten voelden zó sterk aan dat ze bijna niet te stoppen waren. In een spel waarin je al zo afhankelijk bent van dobbelstenen, kan dat behoorlijk oneerlijk aanvoelen.

Desondanks heb ik me goed vermaakt met King of Tokyo Duel. Maar als ik moet kiezen, geef ik toch de voorkeur aan het origineel.

Door Fabian

Heeft de grootste collectie van alle reviewers van Speloptafel en is ook door de anderen benoemd als 'Chef veel te dure spellen'. Geen spel is hem te zwaar of te omvangrijk, maar houdt tegelijkertijd ook van deductiespellen met heel veel spelers.