PRODUCENT: Blue Orange Games

MAKER: Cyrille Allard, Frédéric Guérard

ILLUSTRATIES: Tomasz Larek

NEDERLANDS: nee

VERKRIJGBAAR: Klik hier

Van de draaimolen naar de achtbaan. En van het spookhuis naar de bobsleebaan. Maar voldoet het park wel aan de wensen van de mensen die er naar toe komen? En zijn er wel genoeg toiletten, of horeca-gelegenheden? In Meeple Land bouw je een pretpark, speciaal voor Meeples. 

DOEL: In Meeple Land is het de bedoeling om attractie-technisch het meest veelzijdige park te bouwen. Tegelijkertijd moeten gasten opgevangen worden in de verschillende attracties. Gasten die aan het eind van het spel nog voor de ingang staan en doodlopende wegen leveren minpunten op. 

MECHANISMEN: Drafting

WERKWIJZE: Iedere speler begint het spel met een leeg park voor zich en een zak geld (zonder zak overigens). Op de markt liggen meerdere attracties, variërend van klein (2×1 vakken) tot groot (2×2 vakken). Ook zijn er kleine tegels (1×1) met toiletten, hamburgertentjes en cadeaushops. 

Om de beurt mag een speler een tegel kopen voor het bedrag dat op de tegel staat en dan afkruisen op het scoreblad. Heb je de attractie al? Geen probleem, maar het levert je geen extra punten op. 

Elke attractie is toegankelijk voor een van de vier kleuren (roze, geel, blauw en groen). Ook staat er een aantal bussen klaar met bezoekers. De speler weet dus welke bezoekers er binnen komen. Sommige attracties vereisen ook dat er een toilet of een hamburgertentje naast ligt.

Dit gaat door totdat het geld op is. Een speler die past mag kiezen uit een van de bussen met bezoekers (eerder passen kan dus lonen!). Als alle spelers gepast hebben, komen de bezoekers het park binnen. Mensen die niet in het park geplaatst kunnen worden, blijven voor de poort staan. Alle bezoekers in het park leveren geld op.

Als de speler op zoek is naar extra bezoekers, dan kunnen ze ook een advertentie plaatsen. Dat is een tegel (1×1) die aangekocht kan worden met wat bezoekers erop. Als het park vol is, dan kan ook een stuk grond bijgekocht worden. 

Na vier ronden zit het spel erop. De spelers kijken hoeveel attracties in het park staan. Ook krijgen de spelers punten voor het aantal bezoekers in het park. Bezoekers die nog steeds verveeld voor de ingang van het park staan, leveren minpunten op. Dat geldt ook voor de doodlopende wegen in je park. 

COMPONENTEN: Het spel is kleurrijk en dat past ook prima bij het thema. De attractietegels zijn dik en stevig en dat is wel prettig. Het zorgt ervoor dat als je alles probeert passend te maken, niet alles meteen gigantisch verschuift. 

De artwork is cartoonachtig getekend en ook dat past prima bij het thema. Verder hebben de componenten alles wat je mag verwachten van een spel van deze categorie: niet spectaculair, maar het voldoet wel. 

MOEILIJKHEIDSGRAAD: De zwaarte van het spel is echt van de middencategorie. Niet al te zwaar en vooral in alles gericht op de familie. Maar ook voor gevorderde spelers heeft het wel een uitdaging te bieden. In het begin is het nog vrij makkelijk om alle attracties te plaatsen, maar al snel moet je rekening houden met allerlei zaken; liggen straks de goede bezoekers klaar? Heb ik niet teveel doodlopende wegen in mijn park? 

HERSPEELBAARHEID: De herspeelbaarheid is prima bij het spel, maar de variatie van spel op spel is niet zo gigantisch groot. Als je na een paar potjes het spel hebt gezien, dan hoef je niet te verwachten dat er in het volgende potje plots een hele nieuwe openbaring plaatsvindt. Het is typisch een spel dat je eens in de zoveel tijd uit de kast trekt, maar niet twee tot drie keer in de week speelt. 

INTERACTIE: Omdat er één gezamenlijke markt is voor attracties én voor de bezoekers, zit dáár de meeste interactie. Maar meer dan iets voor iemand anders neus wegkapen is er niet bij. Maar daarbij gaat het toch vooral om de manier waarop je je eigen pretpark beter kan maken. Iets kopen, omdat iemand anders iets nodig heeft komt eigenlijk nauwelijks voor, omdat het teveel ten koste gaat van je eigen park. 

OORDEEL: Meeple Land is, zoals bij de meeste spellen van Blue Orange, echt gericht op de familiemarkt. Je kan elkaar een beetje dwars zitten, maar meer dan een beetje plagen is het eigenlijk niet. 

De uitdaging om het beste park te bouwen begint vrij simpel, maar in de loop van het spel ontwikkelt het zich meer tot een breinbreker, waarbij je alle opties overweegt. Je bent daarbij wel afhankelijk van de beschikbaarheid van attracties op de markt. Dat kan wat frustrerend zijn. 

Desalniettemin is het een vermakelijk spelletje. Het thema, bouw een pretpark, is natuurlijk altijd een pluspunt en spreekt ook een groot publiek aan. En doordat het niet al te zwaar is, kunnen ook de jongere spelers daar makkelijk bij aanschuiven. 

Door Redactie