Mycelia (Ravensburger) – Ontwerper: Daniel Greiner – Illustraties: Justin Chan, Matt Paquette – Spelers: 1-4 – Speeltijd: 45 minuten – Leeftijd: 9+ – Nederlands: ja – Verkrijgbaar: klik hier

Het valt niet mee om de bosgodin tevreden te stellen. De magische dauwdruppels uit het bos moeten naar een speciale tempel en dat gaat niet zomaar. Die moeten allemaal naar de Tempel van het Leven, die centraal staat in het spel Mycelia.

Doel: Als eerst je eigen spelersbord leeg spelen door slim kaarten in te kopen en de kaarten in de juiste volgorde te spelen.

Mechanismen: deck building, hand management en race.

Werkwijze: Je begint met een startdeck van een zestal kaarten. Dit startdeck is voor elke speler hetzelfde. Vervolgens verplaats jij in jouw beurt dauwdruppels, middels het spelen van kaarten, naar de tempelvelden op je persoonlijke spelersbordje. Daarna mag je deze druppels op de tempel van het leven plaatsen. Leuk aan deze kartonnen tempel is dat deze een draaischijf bevat. Wanneer deze schijf vol genoeg is, het aantal hiervoor verschilt per spelersaantal, draai je aan de schijf en vallen de druppels in de tempel en rolt er een dobbelsteen uit. Deze dobbelsteen bepaalt waar iedere speler weer een of twee dauwdruppels terug op het eigen bord moet plaatsen. Deze moet je dus opnieuw zien weg te spelen.

Om ervoor te zorgen dat het leegmaken van jouw bordje een beetje sneller gaat kun je van de markt kaarten kopen. Dit zijn heldhaftige bosbewoners die helpen om de dauwdruppels uit je bos te verwijderen. Deze kaarten verschillen in waarde en effect, de kaarten die je koopt worden direct op je trekstapel gelegd, je weet dus zeker dat jij je nieuwe kaart in de volgende beurt op handen zal gaan krijgen. Dit is waar het deckbuilden gaat beginnen. Koop jij een kaart met een bosbewoner die de dauwdruppels van watervelden kan verwijderen? Zorg er dan ook met de andere kaarten voor dat je druppels naar deze velden weet te verplaatsen om zo snel mogelijk van al die druppels af te komen.

Componenten: De tempel van het leven, die met de leuke draaischijf, staat mooi op tafel en trekt gelijk de aandacht. Het draaien werkt soepel. Je voelt je direct weer kind en het “mag ik de volgende keer draaien” wordt al snel gehoord aan tafel. Verder is het spelersbordje van goede kwaliteit en zijn de kaarten ook degelijk.

De tekeningen op de kaarten vind ik prachtig. Alle boswezens komen echt tot leven en zouden op de muur van menig kinderkamer niet misstaan. De dauwdruppels zelf zijn van plastic en voelen fijn aan. De paddenstoel die aan moet geven wie de eerste speler is ging hier wel vrij lastig in elkaar. Gelukkig is dat niet een van de belangrijkste onderdelen van het spel.

Interactie: In deze deckbuilder zit wel de nodige interactie. Je kunt namelijk op elkaars bordje kijken en soms net even plannen of je deze beurt al wil draaien aan de tempel zodat er nieuwe druppels komen of dat je er nog even mee wacht. Ook zijn er kaarten waardoor jij zelf een actie mag doen maar ook de overige spelers een, minder sterke, actie mogen gebruiken.

In de uitbreiding, die ook al in de doos zit, kunnen nog meer kaarten worden toegevoegd wat de interactie hoger maakt en het deckbuilden nog uitdagender.

Oordeel: Mycelia is een heerlijke deckbuilder die zowel “schoonmoeder-proof” is als gewaardeerd wordt door spelers die vaker spellen spelen. Zeker wanneer de extra kaarten van de uitbreiding worden toegevoegd kom je voor de veelspeler tot een diepere laag van deckbuilden.

Het spel is snel uit te leggen en voelt zeer logisch aan. Ook de icoontjes op de kaarten heb je snel door. Gooi daarbij dat elk spelersbordje is voorzien van 2 verschillende bossen en de herspeelbaarheid is aardig hoog. Het is in mijn ogen een aanrader voor families. Voor spelers die vaker spellen spelen is het een mooi voorafje om daarna aan het grotere werk te gaan.

Een uitgebreide bespreking van Mycelia kun je terugluisteren in aflevering 24 van de Speloptafel-podcast met Karsten. De podcast vind je hier.

Door Karsten