Banken zijn, en of dat wenselijk is daar kun je over discussiëren, een enorm belangrijk instituut die ons dagelijks leven mogelijk maakt. Dat klinkt heel saai en droog, maar Paul Brinkkemper heeft over het ontstaan van die banken een leuk en luchtig familiespel gemaakt: Money Maker en het verhaal van de goudsmit.

Een langer gesprek met Paul Brinkkemper over de totstandkoming van Money Maker is terug te luisteren in aflevering 29 van de Speloptafel-podcast

En die term Money Maker is economisch-technisch gesproken volledig terecht. Want banken maken geld en dat wordt ook uitgelegd in dit spel. “Lang geleden was er een goudsmid met een hele veilige kluis”, legt Paul uit. “En die bewaarde in zijn kluis zijn goud. En anderen vroegen of ze dat ook mochten doen. En de goudsmid gaf ze daar een stukje papier voor en dat noemde hij krediet. En na een tijdje kwam iemand anders met dat stukje papier bij de smid en vroeg om het goud. En zo kwam de goudsmid erachter dat er ook mensen handelden in deze briefjes.”

“Maar op een gegeven moment dacht de goudsmid dat het best mogelijk was om extra stukjes papier uit te schrijven en met de opbrengst daarvan dingen te kopen. Daarmee werd dus goud gecreëerd dat er eigenlijk niet was. Dat gaat goed, totdat mensen plots al het goud terugvragen, want dan kom je tekort.”

En daarmee is het hele verhaal achter Money Maker én het ontstaan van de banken uitgelegd. En dat speel je nu ook bij het spel dat op 9 april op kickstarter verschijnt.

Brinkkemper: “Jij speelt die goudsmid. Het is aantrekkelijk om meer krediet uit te schrijven, maar na een tijdje worden mensen zenuwachtig en dan willen ze hun goud terug. En als dat niet goed gaat, dan gaat de bankier op de brandstapel. Tenminste, zo deden ze dat vroeger.”

Brinkkemper heeft een verleden in spelontwerp, maar dan vooral computerspellen. Dit spel is zijn eerste fysieke spel. Van Money Maker verschenen eerst twee andere versies, mede door financiële steun, omdat het spel een educatieve insteek heeft. “De eerste versie verscheen in 2016 en de tweede in 2018. Maar inmiddels heb ik meer tijd erin gestoken om het spel ook concurrerend te maken met andere spellen die in de spellenwinkel staan. Het is nu makkelijker te leren, sneller te spelen en je hebt meer onderlinge interactie.”

Money Maker – Ontwerper: Paul Brinkkemper – Illustraties: Alexander Kappelhoff – Spelers: 3-6 – Speeltijd: 45-180 minuten – Leeftijd: 11+ – Nederlands: ja – Verkrijgbaar: klik hier

Hoe werkt het spel?

Elke speler begint met twintig stuks goud in hun kluis. Ook krijgt de speler kredietblokjes, die je kan investeren in andere dingen, zoals een schip, een bakkerij of een kroeg. Die investeringen leveren producten op, die je kan verkopen en dat is geld.

Dat geld kan je gebruiken om krediet af te betalen, als mensen geld terug willen voor hun goud. Eens in de zoveel beurten willen mensen al hun goud of een deel van hun goud terug. Dat gebeurt als de vertrouwensmeter het nulpunt heeft bereikt.

Als de speler erin slaagt om krediet terug te betalen dan stijgt het vertrouwen in de bankier. Dan hoeft je in volgende gevallen niet al het goud terug te betalen. “Dus als je al eens 10 krediet hebt terugbetaald”, legt Brinkkemper uit. “Dan hoeft je nog maar de helft van je krediet af te betalen. En promoveer je verder, dan hoef je een derde, een vierde en uiteindelijk zelfs maar een zesde van al je uitstaande krediet af te betalen.”

De kickstarter van Money Maker loopt nog tot en met 9 mei. Het spel moet dit jaar nog geleverd worden.

Door Redactie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *