Producent: Inside Up Games – Ontwerper: Bruno Maciel – Illustraties: Pedro A. Alberto – Spelers: 1-6 – Speeltijd: 30 – 60 minuten – Leeftijd: 10+ – Nederlands: nee – Verkrijgbaar: klik hier

Vorm je eigen band en ga op toernee, maak albums en singles, geef interviews en vermijd schandalen (nou ja, één of twee maakt ook niet uit). Maak je eigen band met Draft & Write Records!

DOEL: In Draft & Write Records is het de bedoeling om door middel van het kiezen van kaarten de beste band samen te stellen. Daarnaast doe je ook alle dingen die er bij een succesvolle band ook nog komen kijken. Behaal ook bepaalde doelstellingen, zorg voor genoeg budget voor je hele band en entourage eromheen.

MECHANISMEN: XX & Write

WERKWIJZE: In Draft & Write heb je een groot vel (half A4-tje) voor je met alles rondom de je band, van de bandnaam tot aan het touringschema.

Elke speler krijgt in een ronde 5 kaarten. Daar kiest een speler er één van en daarna geeft hij de rest door. Per ronde worden vier van de vijf kaarten gekozen.

Op de kaarten kunnen verschillende dingen staan: een bandlid bijvoorbeeld, kan in het rooster staan. Daar staan een leadzanger op, vier bandleden, drie producers en vier backstage-medewerkers (jaja, het houdt niet op met het spelen op de gitaar! er komt heel wat meer bij kijken).

Niet alle bandleden zijn even goed. Sommigen leveren 5 punten op terwijl er ook prutsers bij zitten die nauwelijks één punt waard zijn. Maar elk bandlid is verbonden met de andere leden door middel van vier bolletjes (die zitten dan met links,rechts, onder en boven verbonden). Die bollen hebben een kleur (die staan voor tempo, volume etc, maar hebben niet echt een functionele waarde). Als twe aan elkaar grenzende bollen dezelfde kleur hebben, dan is er sprake van ‘harmonie’ tussen die twee bandleden. En dat zorgt ervoor dat je op het speciale rooster (het harmonie-rooster) weer iets mag afkruisen. Dat kan bijvoorbeeld een geldbedrag zijn, waardoor je plekjes vrijspeelt waar je bandleden kwijt kan.

Daarnaast zijn er ook nog kaarten die je iets laten afkruisen op allerlei andere roosters. En uiteraard levert dat – zoals dat hoort bij een goede flip/draft/roll & write ook de nodige combo’s op.

Minpunten zijn er ook mogelijk. Als je in de loop van het spel een bepaalde kaart niet kwijt kan (of wil) dan kan je ervoor kiezen om een ‘schandaal’ te pakken. Dat levert minpunten op, maar hé, het is wel heel thematisch. Het is zelfs zo thematisch dat een tweede schandaal je extra geld oplevert (want een schandaal is ook extra publiciteit, toch?). Maar teveel schandalen en het is einde verhaal en een hele hoop minpunten.

Zodra iemand zijn hele band & crew vol heeft, zit het spel er ook op. Ook als iemand zijn zesde doelstellingenkaart voltooid heeft is het spel afgelopen.

COMPONENTEN: Het spel; komt met potloden in vier verschillende kleuren. Dat is wel nodig, want elk bandlid heeft natuurlijk tot vier verschillende kleuren. Verder draait het vooral om de kaarten. De artwork komt erg thematisch over (een beetje rock-punk-stijl). Maar denk niet alleen maar aan drums en basgitaren bij dit spel, vrijwel alle muziekgenres zijn vertegenwoordigd (er zit zelfs een viool in het spel).

INTERACTIE: Bij een spel waar drafting (het uitkiezen van kaarten) nota bene in de naam zit, is interactie natuurlijk vrij belangrijk. Regelmatig wordt je voor lastige keuzes gesteld. Pak je die Noel Gallagher-look-a-like van vijf punten, of pak je toch de drummer van 4 punten, die twee harmoniën heeft met andere bandleden? De kans is namelijk groot dat als de goede kaarten weg zijn, als ze bij je terugkomen. Maar misschien zit je buurman met hetzelfde probleem en krijg je een pareltje in je schoot geworpen. Het spel schaalt wel vrij goed, doordat er duidelijk staat aangegeven welke kaarten er wel of niet gebruikt moeten worden.

OORDEEL: Het spel is thematisch vrij uniek. En de uitwerking is prima gedaan. Alle dingen die je voorstelt bij het bandleven komen voor in het spel. Van het maken van albums en singles, tot het geven van interviews. Dat gebeurt natuurlijk allemaal vrij abstract (wat verwacht je anders van een spel van een half uur (2 spelers) tot een uur (4 spelers).

Maar ook al is het spel abstract, je vertelt al snel hele verhalen bij je band, met allerlei gebeurtenissen (en uiteraard de schandalen).

Verder voldoet het spel aan alle eisen die je aan een xx & write mag stellen: genoeg combo’s en naarmate het spel vordert wordt het steeds lastiger om de laatste gaatjes te vullen.

In de categorie roll/flip/draft & write is dit spel in korte tijd uitgegroeid tot degene die ik zelf het snelst uit de kast pakt. Het spel is dan ook een absolute topper.