MLEM: Space Academy (Asmodee) – Ontwerper: Reiner Knizia – Illustraties: Joanna Rzepecka – Spelers: 2-5 – Speeltijd: 30 – 60 minuten – Leeftijd: 8+ – Nederlands: ja – Verkrijgbaar: klik hier

En iedereen maar denken dat de kakkerlakken of een andere diersoort de aarde zou overnemen als de mensen er niet meer zijn. Nee, het zijn de katten die de heerschappij hebben overgenomen. En in 2075 proberen ze hun kattenpootjes ook op andere planeten achter te laten. En dat staat centraal bij dit Poes-your-luck-game MLEM: Space Academy.

Doel: Probeer met dobbelstenen je raket zover mogelijk te laten komen en stap op een strategisch moment uit de raket. 

Mechanismen: push-your-luck, dobbelen, meerderheden

Werkwijze: In het spel moet je proberen om je raket met katten (van iedere speler één) zover mogelijk te laten komen in het universum. Daarbij staat dobbelen centraal. Maar één verkeerde worp en de raket verongelukt.

De raket gaat over een spoor. Op elk vakje waar de raket eindigt staan meerdere tekens, die gegooid kunnen worden om de raket verder te laten gaan. Staat bij een vakje een één, twee en vier, dan moet je een van die cijfers gooien, anders ontploft/vergaat de raket. Als de speler dan bijvoorbeeld twee vieren gooit, dan mag de raket acht plaatsen vooruit. Maar die twee dobbelstenen (van de zes waarmee elke expeditie begint) worden dan wel uit het spel gehaald. 

Na elke keer dobbelen, krijgen de spelers de kans om uit de raket te stappen. Dan kunnen ze landen op een maan of een planeet, afhankelijk van waar de raket op dat moment is. Als de commandant (die de dobbelstenen gooit) besluit om uit te stappen, dan neemt iemand anders de stuurknuppel over. En dat gaat zo door totdat de raket crasht of dat er geen bemanning meer over is. 

De katstronauten (ja, zo worden ze genoemd) hebben ook ieder een eigenschap. Zo levert de ene kat meer punten op, op een planeet, een ander zorgt ervoor dat de raket verder op het spoor mag beginnen en er is de beruchte ‘sabotage-kat’, die een dobbelsteen meeneemt, zodra’ie uitstapt. 

Componenten: Domweg miauw (of beter gezegd: wauw)! Het spel wordt geleverd met een neopreenmat (denk aan een muismat) die netjes is afgewerkt. De artwork is subliem en ook de puntenfiches zien er prima uit. Dat zit allemaal in een doos die zo groot is als Ticket to Ride. En daar betaal je nog geen drie tientjes voor. De prijs-kwaliteit verhouding is, nog even afgezien van het definitieve oordeel, nu al geweldig. 

Interactie: Bij een push-your-luck-game is de interactie natuurlijk altijd op een hoog niveau. Regelmatig probeer je bij het spel de ander over te halen om toch nog nét een keer extra te gooien met de dobbelstenen (of juist niet) of is er een juichreactie als een van je concurrenten een raket met andere katten de vernieling in helpt. 

Oordeel: Het spel wordt vergeleken met een van de meest gespeelde push-your-luck-games: can’t stop. Die vergelijking klopt wel, maar dit spel is veel thematischer en is – mijns inziens – daardoor ook een stuk leuker. 

Ook doordat je steeds gezamenlijk in een raket zit, zorgt het voor een nog grotere interactie en spanningsboog. 

Door het thema (voor de jongens: ruimte, voor de meisje: poezen) is het ook uitermate geschikt voor kinderen. Maar vergis je niet in de schattige artwork. Volwassenen kunnen er een keihard spel van maken. 

Het spel komt ook met wat uitbreidingen, die wat extra mogelijkheden geven om punten te scoren onderweg. Maar dat haalt wel wat van de puurheid van het spel af en voegt mijns inziens een laag toe aan het spel die – wat mij betreft – niet nodig was. Maar goed, daarom zijn het ook uitbreidingen. 

Het spel zelf heeft een zeer lage instap, maar brengt dus meer dan genoeg spanning mee. Tel daar ook nog de hoge kwaliteit componenten en de bijzonder lage prijs bij op en je hebt nu al een kandidaat voor een van mijn beste nieuwe spellen van dit jaar. 

Dit spel werd ook besproken in aflevering 22 van de Speloptafel-podcast

Door Redactie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *