Over een paar weken en dan begint in Duitsland de grootste bordspellenbeurs van Europa: SPIEL Essen. In vier dagen tijd komen er 200.000 mensen door de poorten van het zalencomplex in de Duitse stad. Maar wat is toch de aantrekkingskracht? We vragen het aan vier verschillende mensen: de veteraan, de uitgever, de verkoper en de kenner. Vandaag: Michiel de Wit, uitgever bij Gamin’Biz, die dit jaar voor de derde keer ‘op Essen staat’.

Dit gesprek maakt deel uit van de podcast van Speloptafel die op 10 september 2023 online komt. Beluister hier eerdere afleveringen.

Michiel houdt een klein paars doosje in zijn handen. Het ziet er spik-en-span uit, maar het is een prototype. Er staat heel groot Quibbles op en de maker heeft echt zijn hoop op dit kleine spelletje gevestigd. “Ik heb dit jaar besloten om echt dit spel te gaan pluggen. Het is nu het tweede spel dat ik helemaal alleen ontwikkeld heb (na Rollecate) en ik ga nu echt serieus proberen om dat aan de man te brengen.”

Gamin’Biz werd vijf jaar geleden opgericht door Michiel. “Ik zit midden in mijn mid-life crisis”, lacht de 42-jarige programmeur, vader van vier kinderen.. “En naast mijn baan ben ik dus begonnen met het ontwerpen en uitbrengen van spellen. Nee, je verdient er niet veel geld mee, maar het houdt me blij en vrolijk.”

“Er zijn eigenlijk twee goede redenen voor een uitgever om naar Essen te gaan”, legt Michiel uit. “De ene is om je fans te ontmoeten. Zeker voor een Nederlandse uitgever. Je zit in Duitsland dus veel vaste klanten heb je daar niet, maar de mensen die daar komen zijn de echte liefhebbers. Die zie je dan face-to-face.”

Daarnaast is Essen ook de plek waar je als uitgever je nieuwe spellen kan laten zien. En dan niet alleen aan de bezoekers, maar ook aan de vele uitgevers uit andere landen die er rondlopen. “Er gebeurt veel achter de schermen. Dat hele business-to-business gedeelte, krijg je als gewone bezoeker helemaal niet mee. Er zijn tal van afgesloten kamertjes waar makers hun spel laten zien aan uitgevers.”

In die kamertjes vindt dan vaak een pitch plaats. De bedenker moet dan in een paar minuten het spelidee zien te verkopen. “Er wordt daar echt gescout”, vertelt Michiel. “999 loopt daar bijvoorbeeld en zo zijn er tal van anderen. Die kijken niet alleen bij hun vaste partners, maar ook bij de onbekende uitgevers. Dan kijken ze ook hoe het publiek op de spellen reageert.”

Youtuber

En af en toe krijgt de bedenker ook wat hulp uit onverwachte hoek, weet Michiel uit eigen ervaring. “Een paar jaar geleden stond ik met drie kleine spellen op Essen. En ik zat te spelen. En de volgende dag barstte het plots van de Fransen bij mijn stand. Toen bleek dat ik de dag ervoor het spel had uitgelegd aan een van de bekendste Franse spellenreviewers en die noemde het de ‘catch-of-the-day’. De volgende dag kwamen al die Fransen kijken of het ook echt wat was.”

Het leverde Gamin’Biz uiteindelijk een contract op voor de productie van Victory Rush. Dat spel is nog niet uitgekomen, maar de handtekeningen zijn inmiddels gezet. 

‘Toen bleek dat ik de dag ervoor het spel had uitgelegd aan een van de bekendste Franse spellenreviewers en die noemde het de ‘catch-of-the-day’. 

Michiel de Wit, bedenker Quibbles en eigenaar van Gamin’Biz

Uitleggen, uitleggen en nog eens uitleggen

Dit jaar deelt Michel een plekje op Essen met Htowngames, een nieuwe uitgever, en HOTgames.  Dat komt neer op een paar tafeltje en niet onbelangrijk een koffiezetapparaat. Michiel: “En dan wordt het uitleggen, uitleggen en nog eens uitleggen. Af en toe hoop je even een hapje te eten of naar de wc te kunnen. Maar je bent de hele dag bezig om mensen te enthousiasmeren. Het is echt de leukste ervaring die je kunt bedenken, maar aan het einde van de beurs ben je helemaal gesloopt en heb je geen stem meer over. Ik heb voor de week erna dan ook geen belangrijke afspraken gepland.”

Bij het spel Quibbles is het de bedoeling om als eerste 21 van deze kleurrijke beestjes te verzamelen. “Dat doe je door te ruilen”, legt bedenker Michiel de Wit uit. “Je mag bijvoorbeeld een kaart met 5 Quibbles ruilen voor een van 2 en een van 3. Maar als er ook nog één van 1 en een van 4 op tafel ligt, kan je die tegelijkertijd ook pakken. Daarna moet je ze voor je op tafel zien te krijgen. Voor een Quibbles van zes moet je er zes hebben, voor één van vijf, moet je er vijf hebben. Degene die als eerste de 21 haalt, heeft gewonnen.”

Zelf neemt Michiel tweehonderd doosjes van Quibbles mee. Maar die inschatting is een hele lastige keuze, zegt hij zelf. Hij heeft wel nog een hoeveelheid achter de hand, die hij eventueel kan ophalen, indien er weer een bekende Youtuber zijn spel begint aan te prijzen. 

“Kijk, in principe draai je verlies op Essen. Als je alle kosten er tegenover zet. Maar wat ik al zei: het zal maar gebeuren dat er inderdaad een uitgever langskomt en een deal bij je komt tekeken. Dan ben je in één keer uit de kosten.”

“Quibbles is een heel toegankelijk spelletjes, dus het zou bij de Intertoys kunnen liggen. Alleen voor mij als kleine uitgever is daar niet tussen te komen. Dus was ik dan moet doen is proberen in andere landen, zoals Frankrijk, er wel tussen te komen, waar er een uitgever zit die wel de massamarkt kan bedienen. Dan heeft het spel bestaansrecht. Als ik het in Nederland uitgeef, dan heb ik er misschien tweeduizend verkocht en dan is het klaar. Dan sterft het een stille dood.”

Michiel vindt dat Essen voor hem geslaagd is als hij er een goed gevoel aan over heeft gehouden. “Als het me lukt om minstens één andere uitgever te vinden dan ben ik al heel tevreden. Heb ik er twee, dan denk ik dat de fles open gaat.”

Door Redactie